Nuttig verhaal voor je netwerk activiteiten
Netwerken wat levert het op?Netwerken is het oneindig proces van praten met mensen om informatie, advies, contacten en zelfs morele steun te krijgen. Hier leggen we uit hoe u uw netwerk kunt opbouwen en gebruiken.
Ken je het verhaal van het boer die naar FC Groningen ging?
Deze boer ging op de uitnodiging in van de accountmanager van zijn bank. Het was tijdens de legendarische 5-5 wedstrijd FC Groningen – Ajax. Vanuit de skybox genoot hij van de eerste helft.
In de rust zag de accountmanager de boer druk praten met een advocaat. Vreemd dacht de accountmanager. Na de winst van de Groninger FC was hij nog te gast in de Hattricks Club. Weer zag de accountmanager de boer druk praten met een andere advocaat. Na afloop en bij het afscheid vroeg de accountmanager aan de boer, waarover hij met de advocaten sprak?
“Nou, da’s nogal simpel”, zie de boer. “Ik vroeg beide advocaten dezelfde vraag en kreeg dezelfde antwoorden, dus ik heb een goed advies gekregen voor mijn probleem. Dat scheelt een duur consult. Nogmaals hartelijke dank voor deze uitnodiging, ik heb genoten. Tot ziens!”
Ken je het verhaal van het boer die naar FC Groningen ging?
Deze boer ging in op de uitnodiging van de accountmanager van zijn bank. Het was tijdens de legendarische 5-5 wedstrijd FC Groningen – Ajax. Vanuit de skybox genoot hij van de eerste helft.
In de rust zag de accountmanager de boer druk praten met een advocaat. Vreemd dacht de accountmanager. Na afloop ging de boer met de accountmanager mee naar de Hattricks Club. Weer zag de accountmanager de boer druk praten, maar nu met een andere advocaat. Bij het afscheid vroeg de accountmanager aan de boer, waarover hij met de advocaten sprak?
“Nou, da’s nogal simpel”, zie de boer. “Ik vroeg beide advocaten dezelfde vraag en kreeg dezelfde antwoorden, dus ik heb een goed advies gekregen voor mijn probleem. Dat scheelt een duur consult. Nogmaals hartelijke dank voor deze waardevolle uitnodiging, ik heb genoten. Tot ziens!”
Hoe werkt het?
Netwerken is geen kunst, het is gedrag
Netwerken is geen kunst maar een te ontwikkelen gedrag dat uiteindelijk resultaat oplevert in de vorm van wederkerige contacten. Vanuit je opgebouwde netwerken ontvang je dan uiteindelijk antwoorden of reacties op je concrete verzoeken die geld opleveren.
Maar welke stappen zal je moeten doorlopen om uiteindelijk dit rendement van je contacten te ontvangen?
- Investeer tijd in je contacten
- Onderhoud je contacten
- Stel concrete vragen aan je contacten
- Zet concrete verzoeken uit bij je contacten
Meer dan 14 jaar ervaring in netwerken
Investeer tijd en aandacht in je contacten
Stel doelen
Vanaf het moment dat je voor jezelf besloten hebt om via je netwerk je doelen te bereiken, dien je te beseffen dan je elk informele en formele kans die je krijgt moet benutten. Dat houdt niet alleen zakelijke contacten in! Nee, begin dicht bij huis en bij je familie, sportvereniging en tijdens feestjes, reizen in het openbaar vervoer. Elk moment die je voelt grijp je aan om je vragen te stellen.
Zakelijk gezien kun je je aansluiten bij een ondernemersvereniging of een netwerkclub. Niet om de grijze muis uit te hangen, maar besluit voor jezelf om op het podium te staan. Laat je zien en treedt op de voorgrond zodat je gezien wordt.
Stel oprechte vragen tijdens de gesprekken en luister aandachtig. Zorg ervoor dat jezelf 20% van het gesprek praat en zodat je 80% kunt luisteren en nadenken om de volgende vraag te bedenken. Zo achterhaal je informatie o erachter te komen wat de belevingswereld van je gesprekspartners is en zoek je aansluiting met zijn emotie. De eensgezindheid zorgt voor afstemming en committent.
Tenslotte wees bereid om iemand de hand te reiken en zet de eerste stap om die persoon te ondersteunen in zijn doelen. Biedt hem suggesties en oplossingen aan waaruit hij kan kiezen. Noteer dat op zijn visitekaartje op het moment dat hij deze aan jou overhandigd om de tips en oplossingen voor jezelf vast te leggen. Stuur hem binnen twee of drie dagen een e-mail met jouw suggesties en of referenties. Uiteraard dien je je referentie gelijktijdig te informeren.
Het mailtje stuur je niet zomaar. Je legt je nieuwe contact correct vast in je relatiedatabase voor latere doeleinden en zoekt de persoon op in LinkedIn om je netwerk doelmatig groter te maken.
onDERHOUD je contacten
Zoals hiervoor beschreven zorg je ervoor dat je jouw contactpersoon registreert in je eigen digitaal systeem. Een adressenboek in Outlook, Gmail, LinkedIn, Hotmail, MSN, Skype of een ander systeem. Een voorbeeld voor een verkoop ondersteunend middel is MetaScope.
MetaScope is een effectief online relatiemanagement systeem, waarin je naast de registratie van je naam, telefoonnummer en e-mail ook je gewenste bezoeken en contactmomenten vastleggen, zodat je tijdig geïnformeerd wordt om je acties concreet uit te zetten.
Zorg ervoor dat je in je systeem belangrijke aantekeningen en notities maakt over je contactpersoon. Dit kan zijn een simpele geboortedatum, hobby of netwerk van diegene. Zorg ervoor dat je bezoeken en gemaakte afspraken vastlegt in een actieregister, die je snel kunt raadplegen voordat je een hernieuwd contact zoekt. Hiermee kun je terugvallen op eerdere gesprekken.
Wees oprecht in je relaties. Indien je iets waarneemt of ziet dat je contact oprecht interesseert dan kun je hem dat bericht mailen, uitknippen en posten, etc. Daarnaast, het moeilijkste voor elke man, wees attent op levensingrijpende gebeurtenissen, zoals geboortes, verjaardagen, verhuizen, openingen, etc. Zorg in dat geval voor een passende en unieke attentie, dat in het geheugen blijft hangen.
Indien je zakelijk ergens van de partij bent, nodig mensen dan uit. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt en in welke hoedanigheid je zomaar een nieuwe wending krijgt in de persoonlijke relaties met mensen. In de tussenliggende tijd van een voorgaand contact kan er van alles gebeurd zijn. In je eigen situatie, maar bovenal in zaken die je niet kan beïnvloeden.
Stel concrete vragen
Maar wanneer haal je iets uit je netwerk? Wie eerst geeft, zal daarna ontvangen. Dat is een stelregel in persoonlijke relaties. Onbewust houden mensen de relatie in evenwicht. Belofte maakt namelijk schuld. Indien na een aantal contacten over en weer vertouwen in opgebouwd en een wederzijdse relatie is ontstaan, twijfel dan niet! Begin dan met het stellen van concrete vragen.
Doordat de relatie is opgebouwd, kent de gesprekspartner je en heb je hem jouw belevingswereld ook overgebracht. Zorg dan ervoor dat je de vragen beknopt, simpel en eenduidig stelt met de afsluiting: “Hoe kun jij mij hiermee helpen?”.
Indien dit niet het geval is, vraag dan door! Indien de gesprekspartner jou niet kan helpen is dat geen nee. Vaak verontschuldigd die persoon zich en komt zelf met oplossingen of suggesties. Vraag dan naar netwerkcontacten, waarvan hij denkt dat die jou wel kunnen helpen.
Wat moet je doen voor 3 nieuwe klanten?
Contacten leggen
500x
Relaties aangaan
120x
Warme contacten
30
Nieuwe klanten
3
Wat levert het op?
“Of beter gezegd, wanneer levert het iets op. Netwerk is een kwestie van geduld, vertrouwen en doorzetten.”
Succes! Ronald Zuidema
In een relatie tussen man en vrouw, duurt het gemiddeld negen maand voordat het kindje geboren wordt. Het resultaat van netwerken ligt zeker niet binnen die periode. Met geduld kun jij er zelf ervoor zorgen dat ook jij na negen maanden kan oogsten.
Uiteindelijk zul je merken dat wederkerigheid ontstaat. Oprechte samenwerking met als resultaat een bron van informatie, advies en ondersteuning in de vorm van tijd. Je gaat merken dat je uiteindelijk niet zelf actie moet ondernemen om te bellen voor afspraken of dat je er zelf erop uit moet, maar dat je gebeld om je vaardigheden.
Tenslotte dien je je af te vragen, waar elke opdracht vandaan komt. Indien je je referentie achterhaalt, vergeet dan niet om die persoon te belonen. Een bedankje, een mailtje, een presentje om hem hartelijk te bedanken. Besef daarmee dat je netwerk is gegroeid en bloeit. Bovendien het is leuk. Je ontmoet interessante mensen!
Neem contact op
Meerweg 69
9752 JC HAREN
+31 (6) 13045086